Friday, August 7, 2009

bahagiakah kita???



bagi saya, kita akan bahagia apabila kita mampu membahagiakan orang lain.... saya ada terfikir jugak,,,betul ke macam tu??? yela kan,,,kadang-kadang kita ada jugak rasa macam cemburu dengan kebahagiaan orang lain,,,,lagi satu,,,mampukah kita rasa bahagia melihat orang yang kita sayang bahagia dengan orang lain??? aduhai,,,sakit sangat-sangat rasanya bila yang kita sayang tu bahagia,,,bukan dengan kita pulak tu....tapi,,,bila kita melihat dia bahagia, seandainya benar kita mencintai dia,,,,lama kelamaan kita akan rasa redha dengan apa yang terjadi,,,kita akan banyak-banyak ingat Allah...ha....waktu tu lah,,,kita akan sedar yang Allah ada perancangan yang lebih baik,,,dan itu mungkin ujian buat kita,,,untuk tambahkan keimanan kita....katakanlah,,,kita memang bahagia dengan mereka yang kita cintai,, mungkin kita dah lupa syarat bahagia yang sebenar iaitu, mengingati ALLAH yang Esa.... macam mana pulak kita nak tahu bahawa kita ni,,,dalam lingkungan bahagia ke tak....senang je....kalau saya laaa,,,, selagi saya rasa saya sentiasa ingatkan DIA, sentiasa rasa nak dekat dengan DIA, sentiasa fikir betul ke apa yang saya buat pada pandangan DIA, atau adakah saya rasa bersalah pada DIA bila saya buat dosa,,,kat situ,,,ada terselit bahagia yang sangat indah... kerana kita ni sebenarnya adalah hamba-Nya, nama pun hamba,,,kalau tak ada DIA, tiadalah kita...kalau buat salah,mesti rasa takut dengan hukumanNYA....

Bahagia juga adalah kegembiraan yang kita kecapi dalam hari-hari yang kita lalui.
bahagia adalah bila kita sentiasa sihat,,, kalau tak sihat nak buat apa-apa pun susah kan?? kalau dah tak boleh nak buat kerja yang akan menggembirakan kita,,,macam mana nak rasa bahagia...sebab tu saya cakap,,,kita kena bersyukur dengan apa yang kita nikmati,,,baru boleh bahagia....ingat lagi,,,kawan saya main game dan menang, bukan main happy dia,,,sampai melompat-lompat....hahaha....terus kawan saya yang lagi satu cakap,,,,bahagia nyaaa diaa...hah...itulah bahagia,,,,ok....katakanlah kita banyak sangat kerja nak buat dan rasa macam dah tak larat lagi nak buat kerja....mesti kita akan kata,,,,menderitanya rasa....kerja banyak tak siap lagi....bila tak siap,,,,risau laa,,,,bila dah risau,,,tak happy,,,bahagia pun menjauh....betul tak???

jadi,,,kalau kita nak bahagia,,,bergembiralah dan nikmatilah apa yang kita buat dan lalui....walau kadang-kadang hari kita mendung,,,tapi,,,kita boleh menggembirakan hati dengan menceriakan hari orang lain....siapa tahu senyuman manis orang lain tu,,,,mampu mencerahkan hari kita yang mendung tu,,,,setakat ni dulu,,,sebab kejap lagi,,,Insyaallah nak jumpa dengan family tercinta.....nak nikmati bahagia....hehehhe

0 comments: