Tuesday, August 11, 2009

bahagia vs derita....


baru-baru ni, saya balik rumah kakak saya, jumpa mak, abah, semua kakak-kakak saya, seorang adik saya dan anak-anak saudara saya,,, senang cakap, berkumpul dengan keluarga laa... saya dapat rasakan bahagia tu,,, berkumpul ramai-ramai, walaupun tak semua ada,,,tapi bahagia tetap terasa, dan saya nikmati dengan rasa syukur.... alhamdulillah... walaupun jumpa kakak sekejap je, sebab husband dia ada kerja, tapi tetap seronok sebab dah lama tak jumpa dia dan anak-anak dia....yang comel-comel semua.... saya rasa bahagia dapat jumpa orang-orang yang saya sayang...dan saya sangat-sangat berharap ia kekal ke akhir hayat saya....

pagi ahad tu,,,abang ipar beli paper,, bukak pancaindera laa... tapi,saya terus ke ruangan di celah-celah kehidupan (dcck) yang memaparkan kisah hidup pembaca setianya yang sudi berkongsi pengalaman...saya memang suka betul baca masalah orang....tajuknya saya dah tak berapa ingat, tapi,,, yang pasti ia adalah penderitaan seorang anak kerana ayahanda tersayang berubah hati kepada wanita lain, bukan lagi kasih dan sayangkan ibunda tercinta.... kebahagiaan yang dulu dikecapi hilang dalam sekelip mata.... saya seperti dapat merasakan bagaimana perasaan si anak itu....sedih, terkilan, kecewa dan segala perasaan negatif bersarang dalam diri,,, ini disebabkan dia masih mendambakan kebahagiaan itu...

perlahan-lahan sikap ayahnya berubah dan semakin lama rasa sayang dan bahagia itu makin luput dari hidupnya....anak mana yang bahagia melihat ayah yang tidak senang duduk di rumah... ayah yang hanya pulang ke rumah untuk menukar pakaian...namun begitu, ibunya tetap menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dengan taat... walaupun si ayah pulang lewat,, ibu tetap tunggu untuk membuka pintu,,,seandainya ayah belum makan malam, selewat mana pun, ibu tetap masak untuk ayah jika disuruh,,,, anak mana yang sanggup melihat pengorbanan seorang ibu yang setia disia-siakan oleh ayah yang telah hilang rasa sayangnya terhadap keluarga? paling menyedihkan gadis ini adalah apabila ayahnya sanggup menceraikan ibu pada usia ibu lima puluh tahun dan mungkin juga usia perkahwinan yang berpuluh tahun.... mana silapnya ibu?? mengapa ayah berubah hati pada yang lain.....bahagia telah berubah menjadi derita....bahagia lari bersama ayah yang tidak lagi menyedari kehadirannya sangat dinanti keluarga yang pernah bahagia dulu....alangkah mudahnya bahagia dihakis derita....jangan kita fikirkan salah siapa, fikirkan bagaimana bahagia yang dulu berjaya menampar derita mampu kita gapai semula agar bahagia sentiasa memenuhi ruang yang ada.....mungkin untuk selamanya....

0 comments: